Thursday, May 27, 2010

Bab 1 : DIA TELAH PERGI

BERITA yang kuterima hari ini sungguh mengharukan. Aku tidak sanggup menerima sebuah kenyataan yang amat memilukan. Aku telah kehilangan seorang sahabat. Sahabat yang banyak membantu dalam urusan perniagaanku.Sahabat  yang mengerti  akan perasaanku. Sahabat yang tahu mengjaga hati seorang sahabatnya, aku.
        Kenapa dia harus lebih dahulu meninggalkan aku, aku sendiri pun tidak menyangka. Aku tahu kematianya itu amat menyiksa batinya walaupun itu adalah kehendak Allah yang Maha Esa dan maha mengasihaninya, lalu dia terpaksa akur dengan kehendakNya. Aku tahu dia amat terkilan kerana cita-citanya yang tidak terlaksana.
        Cita-cita yang tiada penghujungnya. Cita-cita yang sudah pasti tidak ada sesiapa pun yang sudi menyempurnakannya. Hanya aku sahaja yang mengetahui akan hasratnya kerana sebelum ajal menjemputnya dia telah banyak menceritakan kepadakan hasrat dan cita-citanya.
        Aku amat terkejut dengan kemalangan yang menimpanya subuh pagi jumaat 23 julai yang lalu. Pagi itu dia mengayuh basikal untuk pergi ke surau bertujuaan berjemaah subuh. Kebetulan waktu itu aku juga berada di surau.
        Mungkin sudah tertulis dalam suratan takdir hidupnya, dia akan mati dalam kemalangan jalan raya yang begitu mengerikan. Sebuah kereta Proton berwarna biru telah terlanggarnya sehingga mengheretnya tubuhnya  50 meter jauh dari tempat kejadian.
        Cikgu Samion, pemandu kereta Proton Biru yang terlanggar sahabatku itu. Dia cuba mengelak dari merempuh sahabatku itu sewaktu sahabatku yang sedang menunggang basikal hendak membelok masuk ke jalan menuju surau.
        Sudah ditakdirkan matinya sahabatku itu dalam keadaan yang begitu mengerikan. Sebelah tangannya terputus dan tersangkut di bawah enjin kereta Cikgu Samion. Cikgu Samion sendiri tidak sedarkan diri setelah agak parah lukanya. Kereta yang dipandu pleh Cikgu Samion terpaksa merempuh tiang elektrik yang terpacak di tepi jalan.
        Bunyi dentuman pelanggaran itu telah mengejutkan penduduk kampung yang masih tidur di sekitar tempat kejadian itu. Aku dan beberapa orang kampung yang telah berada di surau lebih awal, terdengar bunyi dentuman itu. Kami berkejar ke tempat kejadian.
        Petang tadi upacara pengkebumian jenazah sahabatku dijalankan. Suasana sedih dan terharu menyelubungi keluarga tunggal itu. Seorang ibu tua telah kehilangan anak tunggalnya yang banyak membuat jasa kepadanya. Aku juga turut berasa kehilangan. Bagiku sukar untuk mencari ganti seorang yang begitu baik.
Apakan daya sudah suratan takdir menentukanya pergi sebelum sempat meniggalkan nama. Nama seorang penyair muda yang berkebolehan dalam melahirkan hasil puisi-puisi. Kini hanya tinggal kenangan di dalam memori hidupku. Norizman atau  lebih dikenali dengan nama penanya ‘Zam Duka’ seorang insan yang penuh keunikan, kaya dengan nilai budi walaupun miskin dengan harta di dunia. Bersambung…

No comments:

Post a Comment